Historiallinen Aikakauskirja 2/1986: 126-127. ARVOSTELUJA
Auvo
Kostiainen:
Utopioita
etsimässä
Teuvo Peltoniemi: Kohti parempaa maailmaa.
Keuruu 1985.
Toimittajana leipäänsä ansaitseva Teuvo Peltoniemi on saanut
päätökseen vuosikausien työn. Kohteena ovat suomalaisten ihanneyhteiskunnat
maailman eri puolilla. Käsitelty aikaväli on mittava, sillä varhaisin
utopioista on 1790-luvun alun yritys Uuden Jerusalemin perustamisesta Sierra
Leoneen Länsi-Afrikkaan. Ajallisesti viimeisin on vaihtoehtoliikkeisiin kuuluva
nykypäivän Emmaus-yhteisö Jokioisissa.
Näiden kahden ääripään väliltä löytyy hyvin kirjava joukko
Peltoniemen utopioiksi kutsumia suomalaisperäisiä siirtokuntia, kolonioita,
osuusfarmeja, todellisia utopistisia rakennelmia ja eräitä vain suunnitelmiksi
jääneitä. Esimerkiksi Uusi Jerusalem ei koskaan toteutunut, vaan jäi Suomen
vuoritoimen johtajan August Nordenskiöldin (1754-92) swedenborgilaisen
aatemaailman teoreettiseksi ilmentymäksi. Hän kävi itse Sierra Leonessa, mutta
kuolemansairaana ei ehtinyt käytännön toteuttajaksi haaveelleen. Perusideana
hänellä oli edustuksellinen demokratia, jossa yksityinen voiton ja
hallitsemisen halu olisi poistettu.
Utopian määritelmäksi tarjotaan muutamia toisistaan poikkeavia
näkemyksiä, mutta lähtökohtana on haave(kuva), haavekuvitelma tai
maailmanparannussuunnitelma. Tämän mukaan käsittelyyn on valittu tyypiltään
erilaisia, uskonnollisia, sosialistisia, nationalistisia ja vegetaristisia ym.
"aatemaailmoja". Määritelmien väljyys on johtanut eräisiin arvostelua
herättäviin valintoihin.
Kirjassa käsitellyistä utopia-yrityksistä suomalaisille
tunnetuimpia ovat varmaan Matti Kurikan Australiaan kaavailema yritys sekä
Brittiläiseen Kolumbiaan Kanadaan vuonna 1901 syntynyt Kalevan Kansan Sointula,
jonka johtajaksi Kurikka tuli Australian yrityksen epäonnistuttua. Vähemmän
Suomessa on tiedetty Sointulan sortumisen jälkeen syntyneestä Sammon Takojista,
joka perustettiin Kurikan johdolla myös Brittiläiseen Kolumbiaan. Tuskin
monetkaan ovat tienneet, että Kurikka suunnitteli jopa pelkästään naisille
tarkoitettua yhteisöä. Sammon Takojat oli alkuaan miehinen yhteisö, sillä
Kurikan mielestä Sointulan hajoaminen oli todellisuudessa naisten
osallistumisen syytä.
Pohjois-Amerikkaan on suunniteltu ja toteutettu eräitä muitakin
"suomalaisutopioita''. Yksityiskohtaisimmin kirjoittaja käsittelee
Kalifornian Redwood Valleyn yhteisöä ja Georgian osavaltioon 1920-luvun alussa
syntynyttä Suomalaista osuusfarmia. Varsinkin viimeksi mainitun kohdalla jää
kyllä kysymään sen utopialuonnetta.
Etelä- ja Keski-Amerikalla on oma osuutensa suomalaisten
utopioiden historiassa. Niinpä Kuubaan syntyi kaksikin suomalaisyhteisöä,
Itabon hedelmäfarmi ja Ponnistus-siirtola 1900-luvun alkuvuosina.
Dominikaaniseen tasavaltaan kaavailtiin jopa
tuhansien suomalaisten yhteisöä. Näin pitkälle ei päästy, mutta syntyi
Viljavakka, eräs ilmentymä 1920-luvun suomalaisten vegetaristien innostuksesta.
Tämän kuten muidenkin yritysten perintönä jäi pieni määrä suomalaisia tai
heidän jälkeläisiään kyseisiin maihin.
Etelä-Amerikan suomalaisyritykset ovat saaneet kyseenalaista
kuuluisuutta taloudellisesta epäonnistumisestaan - joka muuten näyttää olleen
lähes kaikkien utopioiden kohtalo - ja suomalaisten erittäin vaikeista
elinoloista. Vuosisatamme alkupuolella tehtiin kolme merkittävää yritystä.
Colonia Villa Alborado Paraguayihin, Colonia Finlandesa Argentiinaan ja Fazenda
Penedo Brasiliaan. Penedo on nykyisin menestyvä turistikeskus.
Edellä mainittujen lisäksi Peltoniemi käsittelee lyhyesti
Amurinmaan yritystä 1860-1870-luvuilla, suomalaista kibbutsia Israelissa,
Riviera-kuumetta sekä mm. ''Karjalan kuumetta''. Ongelmallisinta kirjassa on ''Karjalan kuumeen'' rinnastaminen
muihin utopioihin. Kysymyshän oli noin 6 000 suomalaisen siintymisestä
Kanadasta ja Yhdysvalloista Neuvostoliittoon 1920- ja 30-luvuilla. Reino Kero
on vuonna 1983 julkaissut aiheesta yksityiskohtaisen tutkimuksen
Neuvosto-Karjalaa rakentamassa ja muutenkin muuttajien vaiheista on
kohtalaisesti tietoja. Tavallaan muuttoliike täyttää utopian ehdot, mutta
tavallaan mukana on ajatus, että koko Neuvostoliitto on utopia. Puolesta ja
vastaan voitaisiin kiistellä varmaan pitkään. Mutta Peltoniemi ulottaa
tarkastelun eräille mallitiloille ja kolhooseille, jopa metsätyöpisteisiin.
Amerikansuomalaisten suurin keskus Petroskoi varmaan oli kaukana utopiasta. Se oli realiteetti, jonka
olemuksen määritteli neuvostojärjestelmä. Neuvosto-Karjalan metsätyökohteet,
metsäpunktit, tuskin sinänsä olivat utopiaa.
Peltoniemi kutsuu teostaan journalistiseksi raportiksi. Se
perustuu kuitenkin laajaan aikaisemman tutkimuksen hyväksikäyttöön, sillä
monista käsitellyistä aiheista on jo valmista tietoa. Lisäksi on käytetty
lehdistöä ja jonkin verran alkuperäisaineistoakin. Kirjassa on myös onnistunut
kuvitus, jonka kerääminen on vaatinut paljon työtä.
Kohti parempaa maailmaa on hyvää historian popularisointia. Se on
kirjoitettu toimittajan ammattitaidolla ja sopivasti lainauksia viljellen.
Toimittajan ote näkyy kyllä myös siten, että eräät kirjan osuudet poikkeavat
melkoisesti toisista. Osa on ikään kuin matkakertomusta, osa selvästi historian
tutkimusta. Lukijaa tämä tuskin pahemmin haittaa.
Eräiden asioiden huomioon otto olisi edelleen parantanut teoksen
kokonaiskuvaa. Edellä on viitattu muutamiin arveluttaviin valintoihin. Kirjoittaja
lähtee liikkeelle utopian määrittelystä ja uppoutuu sitten suomalaisyrityksiin.
Kirjan viimeisillä sivuilla esitetään lyhyt katsaus utopioiden historiaan
alkaen Platonista, Aristoteleesta ja Thomas Moresta. Tämän osuuden
sijoittaminen alkuun olisi parantanut asian ymmärtämistä. Ehkäpä
kustannussyiden vuoksi on kyseinen osuus kovin luettelomainen.
Kirjoittaja viittaa useasti muiden kansallisuuksien vastaaviin
yrityksiin ja siihen, että varsinkin Yhdysvallat on ollut suosittu utopioiden perustamisalue. Yhteyksien ja
esikuvien selvittäminen suomalaisten ja muiden yritysten välillä olisi
kannattanut viedä huomattavasti pidemmälle.
Peltoniemi riisuu arvostelijan aseista lainaamalla filosofi George
Katebin näkemystä, että utopiayhteisöt ovat piirteiltään olleet hämmästyttävän
moninaisia. Joissakin historian utopioissa tavoitteena on ollut demokratia,
joissakin ''lempeä'' diktatuuri ja jotkut ovat rakentuneet täydelliseen
diktatuuriin. Periaatteessa käsitellyt suomalaisyhteisöt sisältävät samanlaisia
piirteitä. Monet niistä ovat selvästi tavoitelleet demokratiaa eri keinoin,
mutta lähes kaikissa on ollut jonkinasteinen ''diktatuuri'' tai pikemminkin
karismaattisen johtajan toiminta liikkeelle panevana voimana. Yleisin
suomalaisten utopioiden piirre oli yritys määritellä ja toteuttaa työnjako
samapalkkaisuuden kautta. Yleistä oli yhteisruokailu. joissakin yhteisöissä
palkka korvattiin sosiaalisilla palkkioilla tai vastakirjaan merkityillä
tulevaisuuden saatavilla. Esimerkiksi Sointulassa tavarat jaettiin tarpeen
mukaan, mistä seurasi jatkuvia kiistoja.
Riitely oli kovin tavallista ja usein tämä johti yrityksen
hajoamiseen. Riideltiin taloudellisista menettelytavoista, johtajista,
tavoitteista, sukupuolimoraalista jne. Yleensä utopiat eivät kauan pysyneet pystyssä,
vaan alkuinnostuksen mentyä seurasi hajoaminen.
Hajoamisessaankin suomalaisten utopiayhteisöt näyttävät
muistuttaneen melkoisesti muita vastaavia yrityksiä. Kirjoittaja viittaakin
Yhdysvaltain neekerien utopistisia yhteisöjä tutkineiden William H. ja Jane H.
Peasen käsitykseen, että utopioiden epäonnistuminen sinänsä ei ollut tärkeätä.
Yhteisöt hajosivat sen jälkeen kun ne olivat täyttäneet tehtävänsä
Eräistä Peltoniemen käsittelemistä utopiayrityksistä on erittäin
niukasti tietoa ja sen vuoksi kirjassa esitetyt kuva saattaa olla hyvinkin
vajavainen. Ainikin joissain tapauksissa saattaisi tarjoutua mahdollisuuksia
tietojen syventämiseen ja ainakin kuvan
tarkentamiseen, koska Peltoniemi on rajoittunut suhteelliseen lyhyeen eri
yritysten käsittelyyn. Jatkotutkimuksille olisi siksi mahdollisuuksia näistä ja
kirjassa mainitsemattomista yrityksistä. Vaikka kirjassa on puutteita, se on
hyvin mielenkiintoinen, ajatuksia herättävä ja lukemisen arvoinen.
AUVO KOSTIAINEN