Helsingin
Sanomat 27.11.1985
Suomalaisten satumaat aavan meren tuolla puolen
Suomalaiset ovat
pohtineet ihannesiirtokuntia 1700‑luvulta lähtien, vaikka sipoolaisen
mystikon Afrikkaan suunnittelemasta Uudesta Jerusalemista ei mitään tullutkaan.
Sortovuosina pohdittiin jopa Vara‑Suomen perustamista.
Ihannesiirtolaisuutta tutkinut Teuvo Peltoniemi näkee Amerikan ja Amurinmaalle
syntyneiden ihanneyhteiskuntien perinnön jatkuvan nykyisissä
vaihtoehtoliikkeissä.
Suomalaisten
viidakkotyöryhmä Penedossa Brasiliassa.
Harri Peltola:
Kaiken
maailman impivaarat
Historia on suomalaisutopioiden hautausmaa
Nykyajan
suomalaiset eivät ole isoisiään yksimielisempiä siitä, millaisesta onnelasta
kannattaa uneksia.
Puhdasoppiset
marxilaiset propagoivat yhä täydellisen yhteiskunnan materialisoitumista
hamassa tulevaisuudessa, porvarilliset
kristityt uskottelevat tuhatvuotisen valtakunnari ilmestyvän vasta ylösnousemuksen
jälkeen ja vanhurskaat keskustademarit neuvottelevat näiden kahden profetian
kompromissista uljaassa uudessa Suomessa.
Koska uusia
sampoja on hankala takoa kotimaisella maaperällä, suomalaisilla on vankka
taipumus haaveilla unelmiensa toteuttamisesta vierailla mailla. Tuonne taakse
metsämaan sydämemme halajaa. Useimmat tosin tyytyvät reaalipolitiikan arkeen
etelänmatkoilla täydennettynä.
Kaukomaan kaipuu
ilmenee monin tavoin hengentuotteissamme satumaatangoista kansalliskirjallisuuteen.
Jopa Seitsemän veljestä voidaan Peltoniemen mielestä tulkita
utopistisen kaihon ilmaukseksi: tyytymättöminä vallitseviin oloihin veljekset
perustivat oman pienoisyhteiskuntansa syvälle korpeen. Puoli huomaamattaan
Aleksis Kivi loi ihannesiirtolaisuuden myyttisen esikuvan:
"Seitsemän
veljeksen tavoin monet suomalaiset ovat paenneet eksoottisten maiden
impivaaroihin raivaamaan itselleen uusia kotipaikkoja, opetelleet vaivoin puhumaan
ja lukemaan uutta kieltä, riidelleet keskenään ja yrittäneet tulla toimeen
ilman ympäröivää yhteiskuntaa."
Miljoona
suomalaista on lähtenyt etsimiään onneaan rapakon takaa, useimmat kylläkin
vain Pohjanlahden tuolta puolen. Tähän virtaan verrattuna ihannesiirtolaisuus
muodostaa ainoastaan vähäisen puron.
Teuvo Peltoniemi
on kuitenkin onnistunut löytämään kirjaansa varten vähintään yhden suomalaisutopian
jokaiselta kuudelta mantereelta, yhteensä parikymmentä siirtokuntaa kolmen
vuosisadan ajalta.
Ihannesiirtolaisuuden
edellytykset
Siirtolaisuutta
tutkitaan yleensä lähtömaan "työnnön" ja kohdemaan "vedon"
välisenä jännitteenä. Suomesta ovat siirtolaisia työntäneet niin
tsaarinvallan sortovuodet, poliittisen epävakauden ajat ja kansantalouden
lamakaudet. Vetovoima on muodostunut vapauden, viljelysmaan, työllisyyden ja
hyvinvoinnin lupauksista.
Utopiasiirtolaisuudessa
nämä seikat ovat olleet toisarvoisia, kuten Peltoniemi toteaa. Maailmanparantajat
ovat täydellisyyden tavoittelijoita, joille ihanteen toteuttaminen ja aatteen
voittokulku merkitsevät enemmän kuin henkilökohtainen menestys.
Peltoniemi onkin
selittänyt tutkimiensa ihmisten motiiveja näiden omaksumien aatteiden
pohjalta, mutta sivuuttanut aatteellisen liikehdinnän kulttuuriset edellytykset.
Ihannesiirtokuntien
rakentelua on harrastettu lähinnä protestanttisissa populaatioissa.
Toisenlaisiin arvoihin perustuvissa kulttuureissa täydellisyyden tavoittelu on
useimmiten voitu kanavoida luostareihin tai muihin vastaaviin sosiaalisesti
hyväksyttyihin laitoksiin. Protestantismin yksilökohtainen saavutus‑ ja kilpailuetiikka on ollut se
valtakulttuuri, jolle utooppiset yhteisöt ovat pyrkineet luomaan
vastakulttuurisen, "pehmeän" vaihtoehdon.
Paradoksaalista
kyllä, juuri Yhdysvalloista ‑ tuosta kapitalismin hengen
ruumiillistumasta ‑ tuli utopiayhteisön "kultamaa". Sikäläinen
tulkinta protestanttisesta yritteliäisyydestä antoi kaikkien kukkien kukkia,
rajatuissa puitteissa jopa sosialististenkin yhteisökokeilujen.
Vasta toisen
maailmansodan jälkeen ovat teknokulttuurin oheisvaikutukset, kuten
maallistuminen, yksityistyminen, ydinsodan uhka ja ”pieni maailma” ‑efekti,
murtaneet protestanttisen hegemonian ja vähitellen laajentaneet
vastakulttuurisen vaihtoehtoliikehdinnän lähes yleismaailmalliseksi ilmiöksi.
Ihanneyhteisöjä
synnyttäneet kansainväliset aatteet ovat yleensä suodattuneet Suomeen muutaman
vuosikymmenen myöhässä.
Mielenkiintoinen
edelläkävijä on kuitenkin sipoolaisen August Nordenskiöldin 1700‑luvun
lopussa ideoima Uusi Jerusalem, Sierra Leoneen suunniteltu swedenborgilainen
ihanneyhteisö, vaikka se ei toteutunutkaan.
Utopiasosialististen
yhteisökokeilujen kulta‑aika oli Yhdysvalloissa 1800‑luvun
puolivälissä. Epäsuoria vaikutteita niistä on nähtävissä suomenruotsalaisten
Amurinmaan siirtokunnassa Japaninmeren rannalla, mistä Tampereen
työläiskaupunginosa sai sittemmin nimensä "ahkeruuden onnelana".
Venäläistämisuhan
ajankohtaisuus vuosisadan alussa sai jotkut suomalaisnationalistit etsimään
paikkaa vara‑Suomelle, johon koko kansa voitaisiin tarpeen vaatiessa
siirtää. Tämänsuuntaisia olivat mm. Konni Zilliacuksen ja Eero Erkon
keskeneräisiksi jääneet hankkeet Kanadassa ja Kuubassa.
Lähimmäksi
vastakulttuurisia ihanteitaan pääsivät Matti Kurikan teosofis‑sosialistinen
Sointula ja Toivo Uuskallion vegetaristinen Penedo. Niissä
toteutuivat edes vähäksi aikaa karismaattisten johtajien innoittamat unelmat
taloudellisesta kommunismista ja uudenlaisesta sukupuolimoraalista.
Teosofian
ankkuroituminen työväenliikkeeseen oli puhtaasti suomalainen ilmiö, vaikka se
tapahtuikin teosofijohtaja Annie Besantin poliittisten kannanottojen mukaan.
Suomen teosofisessa seurassa ilmeni jopa haluja liittyä alajärjestöksi
sosiaalidemokraattiseen puolueeseen. Työmiehen päätoimittaja Matti Kurikka
toimi kätilönä, kun tästä aatteiden avioliitosta synnytettiin utopioita.
Lounais‑Kanadaan
1901 kotiutuneesta Sointulasta rakennettiin yhteiskuntaa, jossa
kalevalalainen kansallishenki korvasi protestanttien etiikan. Miehet ja naiset
olivat tasa‑arvoisia yhteisistä asioista päätettäessä. Rahataloudesta
luovuttiin ja sukupuolten yhteiselämää kehiteltiin Oneida‑yhteisön esikuvan
suuntaan.
Ihannesiirtolaisuus
ei ollut ruusuilla tanssimista, vaikka Penedon siirtolassa harjoiteltiin
ahkerasti sambaa.
Vastakulttuurien
hautausmaa
Uusi
ihannesiirtolaisuuden aalto syntyi Suomessa 1920‑luvun loppupuolella,
kun vegetaristit ja naturalistit alkoivat haaveilla lämpimämmästä
elinympäristöstä äänenkannattajassaan Terveys‑lehdessä. Aatetta
markkinoitiin myös radiossa, kristillisen työväenliikkeen lehdistössä ja
Balderin salissa pidetyissä tilaisuuksissa.
Aluksi suunnitelmissa
oli osuuskunnallinen luonnonparantola Rivieralla, mutta johtohahmojen erimielisyyksien
vuoksi ajatus toteutui kolmena erillisenä siirtokuntana Latinalaisessa
Amerikassa. Ihanteet karisivat kuitenkin pian Dominikaanisen tasavallan Viljavakassa
ja Paraguayn Villa Alboradossa. Brasilian Penedossa utopiaa sen sijaan
kesti viitisen vuotta, kunnes suomalaisyhteisöt muuttuivat tavanomaisemmaksi
siirtolaisasutukseksi.
Penedon
hengellinen johtaja oli Toivo Uuskallio, joka julisti ilmestyksessä saaneensa
Jumalalta kutsun johdattaa Herran valitut kauas etelään. Tiedusteluretkeltään
Brasiliaan hän kirjoitti kirjan Matkalla kohti tropiikin taikaa (Otava
1929), joka voimisti hankkeen kannatuspohjaa Suomessa. Lukuun ottamatta
raakaravinnon korostusta Uuskallion yhteisölliset päämäärät olivat epäselviä.
Sekä Kurikan
että Uuskallion ajattelussa on havaittavissa vaikutteita ajan antropologisista
päävirtauksista. Nämä ilmenevät etenkin Kurikan aikeissa harjoittaa rotuhygieniaa
ja Uuskallion kaavailluissa Samoan saarista ihanneyhteisön sijoituspaikkana
ennen Brasilian valintaa.
Sointula ja
Penedo kaatuivat liialliseen velkaantumiseen ja sisäisten erimielisyyksien
ratkomiseen ulkopuolisissa tuomioistuimissa. Ne eivät kyenneet säilyttämään
utopistisen yhteiskuntapakoisuuden ja realistisen yhteiskuntahakuisuuden
välistä tasapainoa.
Historiaa onkin
sanottu vastakulttuurien hautausmaaksi. Vain ani harvat vastakulttuuriset
yhteisöt ovat pysyneet elinvoimaisina pitempään kuin perustajiensa eliniän
ajan ja siirtäneet kulttuuriperintönsä uusille sukupolville. Vielä
harvinaisempia ovat ne, jotka ovat päätyneet alueellisiksi valtakulttuureiksi
laimentamatta ihanteitaan. Useimmat ovat hautautuneet muistomerkeiksi ihmisten
rohkeudesta toteuttaa unelmansa todellisuudessa.
Utopioiden
välttämättömyys
Teuvo Peltoniemi
kutsuu kirjaansa vaatimattomasti "haastatteluihin perustuvaksi
journalistiseksi raportiksi". Vaikka teoksen kieliasu ja taitto
antavatkin journalistisen vaikutelman, se on samalla merkittävä historiikki,
käsikirja ja pamfletti.
Aineiston
keruussaan Peltoniemi on tehnyt kunnioitettavan perusteellista työtä.
Apurahojen turvin hän on käynyt tallentamassa Pohjois- ja Etelä‑Amerikassa
siellä vielä elävien suomalaisten muistoja ihannesiirtoloista ja havainnoimassa
heidän nykytilannettaan. Arkistojen kätköistä hän on kaivanut esiin jo
unohtuneita yhteisöjä. Ajankuvauksia hän on kerännyt kirjeenvaihdosta ja
lehtiartikkeleista.
Läpikotainen
tutustuminen siirtolaisuudesta tehtyyn perustutkimukseen on selvittänyt
tarpeelliset taustatiedot. Mikäli monipuolisen lähdeluettelon ja kattavan
henkilöhakemiston lisänä olisi vielä lähdeviitteet, kirjaa voitaisiin pitää
malliesimerkkinä populaaritieteellisestä tutkimuksesta.
Henkilökohtainen
kosketus kohdeyhteisöjen asukkaisiin näkyy empaattisena raportointina, jossa
käyvät ilmi toiveet, pettymykset ja huumorikin. Huolellisesti valitut
valokuvat ja faksimilet elävöittävät tekstiä ja suorat haastattelulainaukset
antavat tuntuman siirtolaisten sekakieliin, esim. finglishiin.
Voi kysyä, mitä
tekemistä suomalaisten ihannesiirtolaisuuden kanssa on Jokioisten Emmausyhteisöllä,
ranskalaisen kansanedustajan perustaman kehitysapuliikkeen Suomen osastolla.
Tai retkellä jesuiittojen muinaiseen intiaanivaltioon Argentiinassa? Niiden
esittelyt liittyvät teoksen pamflettimaiseen puoleen.
Peltoniemi on
halunnut rakentaa sillan entisten ihannesiirtoloiden ja nykyisten
vaihtoehtoliikkeiden, kuolleiden ja elävien vastakulttuurien välille:
"Yhteiskunnan
sisällä toimivat voivat toteuttaa utopia‑aatteita omassa
arkiympäristössään. Tärkeintä on utopiaan pyrkiminen, se että tavoitteet
asetetaan kyllin korkealle. Sinne ei tarvitse päästä. Utopian luonteeseen
kuuluu, että se on saavuttamaton. Arkipäivän utopioiden kautta jotakin periaatteessa
tavoittamattomasta siirtyy jo nykyiseen elämäämme."
HARRI PELTOLA